UJIAN...TANDA KASIH ARRAHMAN


Dalam menjalani kehidupan dunia sekarang, terlalu banyak rintangan dan cabaran yang perlu ditempuhi. setiap manusia akan menghadapi cabaran yang tersendiri dan berbeza-beza terutama bagi mereka yang beriman. mereka akan sentiasa diuji dan terus diuji untuk menentukan tahap keimanan mereka. Rasulullah S.A.W bersabda: 'tidak akan beriman seseorang mu'min itu melainkan setelah dia diuji'. inilah saat yang paling sukar untuk kita berjuang menghadapi cabaran yang terkadang membuatkan kita terduduk dan terkadang tersungkur. sebelum berjuang mungkin kita boleh mengatakan yang kita mampu menghadapi masalah itu, tetapi pada hakikatnya ianya amat berat untuk di hadapi jika tidak disertakan dengan keimanan, ketaqwaan dan kesabaran.



kadang kala kita diuji dengan ujian dari segi harta dunia, keluarga, ujian kasih sayang, ujian melawan nafsu, ujian melawan amarah, ujian melawan tohmahan dan kebencian, ujian kesedihan, ujian kekecewaan dan pelbagai lagi jenis ujian.

namun jika kita sedar dan sentiasa berfikiran positif, ujian yang akan membuatkan kita sedih dan pilu inilah yang akan membuatkan kita semakin rapat dengan Sang Pencipta.bagi orang-orang yang sentiasa berfikir dan bersyukur, ujian ini adalah salah satu rahmat dari yang Esa untuk memastikan kita tidak terlalu lama berpaling dariNya dan untuk memastikan kita sentiasa dekat denganNya.manusia ini selalu dan kebiasaannya alpa. apabila diberikan mereka nikmat berupa kesenangan, mereka akan merasakan itu semua adalah hasil dari usaha mereka sendiri.mereka kufur dan tidak bersyukur. mereka gagal dengan ujian kesenangan, lalu Allah Yang maha Pengasih Dan maha Penyayang memberi peluang sekali lagi dengan menghantarkan musibah agar hambaNya bermuhasabah dan bermujadalah kembali kepada tujuan asal manusia di muka bumi iaitu untuk beribadah kepada yang Esa dan Yang Maha kuasa.



Sesungguhnya Allah s.w.t akan sentiasa menguji hamba yang dikasihiNya dengan ujian yang akan menyusahkan hati agar hambaNya akan sentiasa ingat dan memohon kepadaNya. kita seharusnya sentiasa bersyukur dengan ujian yang kita hadapi dan tidak mengeluh dalam mengharungi ujian itu. sesungguhnya ujian yang berat itu adalah untuk meningkatkan lagi keimanan kita ketahap yang lebih tinggi sebagai bekalan dalam menuju mardhatillah.

kita sebagai hambaNya hendaklah sentiasa berusaha dan berjuang dengan bersungguh-sungguh dengan berlandaskan Al-Quran dan Sunnah dalam menjalani ujian itu dan sentiasa berdoa kepada Allah, seterusnya bertawakkallah kepadaNya dengan sebenar-benar tawakkal. Allah s.w.t telah berfirman: "'Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,maka bertawakkallah kpd Allah. Ssungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya'-Ali-Imran:159-" Allah sentiasa memberikan yang terbaik kepada hamba yang dikasihiNya. ingatlah bahawa setiap perkara yang berlaku pasti mempunyai hikmah tersendiri yang akan membuatkan kita tersenyum suatu hari nanti. kita sebagai hamba yang lemah sentiasa meminta apa yang kita mahukan namun Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui sentiasa memberi apa yang kita perlukan. pohonlah sentiasa kepada Allah kerana Dialah sebaik-baik tempat memohon...

Read More......

tika ku memohon...


Ketika kumohon kepada Allah kekuatan,
Allah memberiku kesulitan agar aku menjadi kuat.


Ketika kumohon kepada Allah kebijaksanaan,
Allah memberiku masalah untuk di pecahkan.


Ketika kumohon kepada Allah kesejahteraan,
Allah memberiku akal untuk berfikir.

Ketika kumohon kepada Allah keberanian,
Allah memberiku bahaya untuk kuatasi.

Ketika kumohon Kepada Allah sebuah cinta,
Allah memberiku orang yang bermasalah untuk ku tolong.


Ketika ku mohon kepada Allah bantuan,
Allah memberikanku kesempatan.


Aku tak pernah menerima apa yang kupinta,
tetapi aku menerima segala yang ku perlu.

Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup,
pintu yang lain terbuka, tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu yang di bukakan bagi kita.


orang orang yang paling berbahagia pun tidak selalu memiliki hal hal terbaik,
mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya. mungkin Allah menginginkan kita bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas karuniaNya.

Waktu kamu lahir kamu menangis dan orang orang di sekeliling kamu tersenyum, jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang orang di sekelilingmu menangis …

Hidup kita hanyalah tiga hari sahaja : SEMALAM yang sudah menjadi sejarah, HARI INI yang sedang kita lakukan dan ESOK hari yang belum pasti. Hisablah hari pertama semoga hari yang kedua kita lebih baik dari hari yang pertama. Jangan mengharap hari yang ketiga kerana mungkin ajal kita pada hari yang kedua.

Read More......